varvetrunt.blogg.se

Nostalgi

Publicerad 2013-08-17 16:02:14 i Allmänt

En liten lördagstripp ner till Birsta med grabbarna blev avklarad på mindre än en timme. De shoppade loss på 15 minuter och var sedan klara. Själv tvingade jag sedan  dem med på en promenad upp till Media Markt, där jag plötsligt insåg att jag skulle investera i något jag länge längtat efter. En vinylsvarv.
Jag har inte haft någon sedan en 3 årig Nisse på något sätt lyckades få min kära Dual 504 ner i golvet. MM har Rega RP 1 på hyllan, men ingen kunnig personal, så det blev snabba ryck ner till AVD nere på stan. Att jag skulle ha en Rega RP1 om jag införskaffade en skivspelare har jag länge varit klar över. Bra kvalitet till ett bra pris, och dessutom uppgraderingsbar. 
 
Så nu sitter jag här och är så där fånigt lycklig....ungefär som tjuren Ferdinand med sina blommor. Lp-skivorna jag har ute i garaget är inkånkade. Joe Ely: Down On The Drag blev första lp som snurrade runt. Öppningspåret är fullkomligt magiskt på många sätt,  "Fools Fall In Love".  
Stämmer bra på många sätt just nu.
 
Hur låter det då? Precis som jag minns, om jag nu kan minnas det. Lite mjukare, lite avrundat i diskanten. Jämfört med cd förstås. Basen tung och fast.
Låter det bättre? Vet inte, för tidigt att säga. Måste lyssna några dagar framöver innan jag kan säga.
Fast säkert är det ändå inte. Jag tror att det bara är lite annorlunda.
 
Herre gud vad jag har längtat efter att åter få lyssna på mina lp-skivor. Det inser jag nu.
De är ju en stor bit av min livsresa på något sätt.
 
Fast knastret hade jag kunnat vara utan.....

Kommentarer

Postat av: irene

Publicerad 2013-08-17 21:12:16

Du förnekar dej då aldrig - snart är det måndag ;)

Svar: Fast frågan är ju då, är jag därigenom väldigt förutsägbar? :)
Stig

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela