varvetrunt.blogg.se

Dagens knäppgök

Publicerad 2013-07-21 11:57:11 i Allmänt

Ett möte med ordningsmakten, uppgift nummer 30 av 100.
Herregud det är 70 kvar.....
 
Jo som de flesta har jag haft en del möten med ordningsmakten, men i stort sett bara i trafikmiljö. Blivit stoppad och fått blåsa, som de flesta. Men för mig tog det en ca 15 år innan det hände första gången.
Jag var på väg till mina föräldrar när jag noterade att det stod några poliser vid Brännabron och hade någon sorts kontroll. Det här hände i Överkalix. I alla fall så stod de kvar där när jag var på väg hem igen, men de skulle ju inte stoppa mig, eftersom jag skulle svänga av innan. Men då flög "fan" i mig. Tänkte att det var då själva den om jag inte någon gång skulle bli stoppad. Kände mig nästan mobbad och utfrusen av ordningsmakten. :)
Så jag körde över bron och vände och nu äntligen hände det jag "drömt" om. Jag blev invinkad.
Det var en allmän trafikkontroll, de kollade mest allmänt, skattemärke osv.
Jag kunde inte låta bli att glatt berätta att det var första gången jag blivit stoppad, och att jag dessutom gjort en extra sväng i förhoppning att... Då skrattade polismannen och sa att då ska du få blåsa också. Nu trodde han att jag var onykter...men si det var jag inte.
Jag gissar att jag blev den dagens samtalsämne hos ltg.
 
Hösten 91 hade jag ett annat, fast mycket tråkigare men intressant  möte med ordningsmakten. Jag blev ombedd att ställa upp som figurant i en vittneskonfrontation gällande ett våldtäktsmål i Härnösand.
Jag gick på folkhögskolan i Härnösand det året, när en polisman kom upp dit och frågade efter några frivilliga.
Självklart ställde jag upp. Jag hade ju läst om den brutala våldtäkten i tidningen. Det känns dessutom som lite av en samhällsplikt. Jag tror att vi var 7 stycken förutom den misstänkte.
Det var precis som man sett på tv. Vi fick ställa oss på linje. Den ena anklagade stod bredvid mig. Den andre vägrade delta. Sedan fick vi en och en gå fram till ett spegelfönster. Visa oss rakt framifrån och i profil.
Proceduren tog inte lång tid och några dagar efteråt hörde jag att offret känt igen gärningsmannen.
De blev dömda till långa fängelsestraff och utvisning. 
 
För besväret fick vi 75 pengar vardera. Fast mest fick jag en ny erfarenhet. Jag minns också att jag när jag tittade på den misstänkte, fördomsfullt tänkte att han såg ut som en våldtäktsman. Lite skum och knepig så där. Hur man nu skulle kunna avgöra det efter utseendet, har jag idag rätt svårt att fatta...
 
Nu ska jag i väg på en löprunda, den från i går inställda. Taktiken gick nämligen inte hem. Den att vila mig i form. "Offret" hade läst min statusnotering på fb och undvek därmed att falla i fällan. 
Hon är skärpt va, eller hur?  På många områden desutom måste jag säga.......
Jag längtar redan till kvällens "returmatch"
 

Kommentarer

Postat av: irene

Publicerad 2013-07-21 15:58:47

70 härliga dagar kvar tillsammans ;) Sen är det DIN tur att komma med utmaningar...

Svar: Det är väl enkelt. Dina hundrabästalista över sånger på swahili... :)
Stig

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2013-07-21 21:14:59

Äsch... du kan ju också skriva flera dagar samma dag :)
så går det lite fortare.

Postat av: irebne

Publicerad 2013-07-21 21:50:53

:D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela