varvetrunt.blogg.se

Motion

Publicerad 2013-07-15 10:06:34 i Allmänt

Läste en artikel i DN som handlar om folkets motionsvanor, och att det är de med utbildning på högskola och med en bra inkomst som mest håller i gång. Artikeln säger att det är de högutbildade och välsituerade som är rädda om sin hälsa. Motion har blivit en klassfråga. Fast det tror jag att det alltid har varit.
Nog tror jag att vi med kort eller ingen utbildning alls också bryr sig om vår hälsa. Det är bara det att efter en dag med ett fysiskt ansträngande arbete, har man ingen större ork att motionera. För det är fysiska jobb vi har.
Jag tror att det är förhållandevis få med högre utbildning som jobbar inom äldreomsorgen, städar eller jobbar i köket på hårda golv, för att ta några exempel ur min vardag. Nä de jobbar oftast stillasittande. Klart de har ett uppdämt behov av att röra sig när de slutar för dagen. Våra ben är oftast stumma när vi kommer hem.
 
Men trots det ska man kunna ta sig ut och röra sig på fritiden. Det är det också många som gör.
De kört hårt och snabbt och långt. Ofta inspirerade av tv. Men inte så många veckor senare är man tillbaka i soffan. Trötta och less på att aldrig går träningsvärken över. Enligt min åsikt överkattar man grovt sin egen fysiska status.
Man ska istället smyga igång sin träning. Väljer man löpning som sin grej, börja med att växelvis promenera och springa. För mig tog det en månad innan jag ens sprang 2,5 km. Det skulle vara lustfyllt och kul bestämde jag mig från början. Ska man få till en bestående livstilsförändring måste man nog börja så. Min kompis "alfapetproffset" har gjort på precis samma sätt.
 
Det här är andra säsongen jag springer. Jag kör oftast sträckor som är 3-4 km långa. Någon gång tar jag en sträcka som mäter dryga 8 km. Jag springer alltså kort jämfört med många andra, men jag springer fortfarande...
Vilket jag tycker är huvudsaken. Konditionen förbättras hela tiden, jag känner mig friskare och starkare. Min sjukfrånvaro minskar vilket jag kopplar ihop med min träning. Trots att jag är lågutbildad med ett fysiskt ansträngande jobb.
 
Och nästa år blir jag 60....
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: irene

Publicerad 2013-07-15 21:15:03

Duktig du, själv nöjer jag mig med promenader... förutom vardagsmotionen typ trappor i st f hiss etc

Svar: Det är väl bra så och bättre kan det ju bli, eller hur?
Stig

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2013-07-15 21:39:53

Bravo!
Jag har lite svårare med självdiciplinen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela