varvetrunt.blogg.se

Southern Music

Publicerad 2013-07-03 20:14:00 i Allmänt

Vaknade lite väl tidigt i morse. Strax efter 05,00 faktiskt och för en gångs skull var det hopplöst att somna om.
Lite surt med tanke på att jag hade tänkt unna mig en liten sovmorgon.
Nåja, den sovtid jag missade på morgonsidan, tog jag igen på efternmiddagen. 
 
Köpte biljett till Skulefestivalen idag. För mig är det lördagen som gäller, och då  framförallt Miss Li.
Det blir premiär för mig på Skulefestivalen, vilket kan tyckas märkligt med tanke på mitt stora musikintresse.
Till viss del beror det nog på att det från början var en renodlad visfestival, och det blev ju i längden lite tråkigt för en som  på något sätt är uppfödd med blues och rock. Ja med tanke på att jag är född i höjd med polcirkeln. Ingen ångande het trakt precis, som sjöd av hetsande rhytmer, men föralldel säkert av undertryckta begär.
Men vi hade ju radio förstås...
Numera kan jag uppskatta visor om än inte i för stora doser.
 
Dagens utmaning rymmer faktiskt en rejäl bit av mina drömmar. "Dit vill jag åka fast jag vet att det antagligen inte kommer att ske". 
Austin, Texas det är dit jag vill styra min kosa. Gärna i mitten på mars nästa år. Det är då 2014 års upplaga av South BySouthwest går av stapeln. Det är en festival som innehåller musik, film och interaktiva medier.
Jag håller mig självklart till musikdelen, som spänner över allt från country till elektronika.
Austin är annars ett av USA:s stora musikcentra med en mångsidig musikscen. Många av "mina" artister håller till där. Jag gillar ju den mix av rocksoulgospelcountryblues som är kännetecknande för "southern music".
Jag brukar tycka att det är lite lustigt att jag som är född vid polcirkeln, gillar musik från amerikanska södern.
Jag har dock förstått att jag inte är ensam om det, vilket Flakasand Rock & Blues Festival är ett gott bevis på.
En gemensam nämnare finns det i alla fall mellan oss i norr och de i södern, och det är att vi pratar ungefär lika släpigt.
 
http://www.youtube.com/watch?v=IyAkwXRKhWA
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela