varvetrunt.blogg.se

Grannen ovanför

Publicerad 2013-06-18 20:52:22 i Allmänt

Kvällens löprunda kändes bra, speciellt som jag inte behövde springa ensam.
Det var en tredje som egentligen skulle hänga på, men gårdagskvällens samkväm slet nog lite väl mycket på vederbörande. Åren kanske börjar ta ut sin rätt.... :)
 
När jag tänker efter så är det ju förskräckligt att jag måste byta tiotalssiffra nästa år.
Jag tror nog att jag i själva verket blev för tidigt född, Säkert med en 5 år eller mer....
Undrar om Skatteverket? som numera sköter det här, kan gå med att ändra födelseår?
Dag och månad är inte så noga. Man kan inte tjafsa om allt.
 
Då till utmaningen som kommit till dag 3.
Grannen ovanför....
Hade det stått granen istället skulle det här vara enkelt. Jag har nämligen en skog ovanför mitt hus.
Ja ta nu inte det här bokstavligt. Jag menar självklart i sluttningen ovanför...
 
Jag bor alltså i eget hus så då blir väl grannen ovanför "vår" Herre. 
Till honom/henne har jag nog en aning komplicerad relation. Inte så att jag blir störd på nätterna av något högljutt party, eller för den delen någon gräsklippare på söndagsmorgnarna. Inte ens det minsta Halleluja hörs vid högmässotid.
Det är väl mera så att huvudet säger nä, någon Herre finns det ju inte, utan det är bara nåt påhitt i en gammal bok.
Men då när jag tänker så, känns det som ett stort motstånd inom mig och jag tänker/känner att ändå....
 
När jag växte upp var Herren någon farlig och arg "varelse" som skickade ner en i skärselden och dylikt om man inte trodde eller följde hans bud.
Det var mycket man inte fick göra, och oftast var det man inte fick göra egentligen ganska kul.
Så man gick där jämnt med dåligt samvete och undrade  hur varmt det var i skärselden.
Som i en bastu, eller är det värre?
 
Nåväl, nu när jag blivit en stor pojke, har jag insett att min barndoms predikanter missade en viktigt sida av det hela. Den som talar om kärleksbudskapet. Om kärleken till din nästa.
Det är väl till det jag hittat och försökt ta till mig på äldre dar, även om jag ibland grunnar på det här med temperaturen i....
 
Det här är en passande psalm till dagens text, tycker jag
 
http://www.youtube.com/watch?v=t3b-bd1-vfU
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: irene

Publicerad 2013-06-18 21:37:36

Klok text. För övrigt tror jag att mycket av våra problem med religion beror på att vi förminskar, personifierar och begränsar Gud. Fortsätt du att koncentrera dig på kärleksbudskapet du. :)

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2013-06-18 22:01:45

Bra skrivet och bra låt.

Postat av: Fia

Publicerad 2013-06-20 19:52:05

Det var ingen dålig granne du har ovanför dig! Fast jag förstår att orgelbruset kan vara besvärande ibland :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela