varvetrunt.blogg.se

Jockfall

Publicerad 2013-09-13 08:04:13 i Allmänt

Nu är vi i mina hemtrakter, Överkalix alltså. I natt har vi sovit vid ett brusande vattenfall, Jockfall.
I gårkväll var det åter en stjärnklar himmel, nu med ett färgsprakande norrsken som extra bonus.
Underbart helt enkelt.
 
Vi har haft en del datatrubbel. Inte ens mobilen har funkat, men det är kanske helt normalt i sådana här bygder.
Fast det borde det ju inte vara så, men men.....
 
Dagens program har jag ingen större aning om, mer än att vi ska ta oss en motionsrunda på Stor Lappberget och fika på Brännvalls och käka på Vippabacken. Med tanke på det får vi nog gå två varv gissar jag.
Igår var vi upp på Brännaberget och kollade på en av Sveriges vackrare vyer. Det foto som lagts upp på fb
ger nog inte utsikten full rättvisa. Före det, ja allra först när vi kom hit, var vi och tittade till mina föräldrars grav.
Jag har inte varit hit sedan farsan dog så det kändes bra och viktigt att göra det.
På vägen upp hit till Jockfall stannade vi och tittade till resterna av min gamla skola. Ja tack och lov fanns det liksom inga eftersom skolan brann ner för ett tag sedan. Mycket bra skött med andra ord.
Vi gick sedan ner och tittade till Orrforsträsk, och det låg kvar så fint nedanför Laxforsberget. Någon har dessutom tagit bort lite sly framför träsket, så det lika fint ut som jag minns från min barndom.
Visst är det konstigt att ju äldre man blir ju mer livligt blir minnena från uppväxten. 
 
Nåväl, nu ska jag dricka mitt morgonkaffe

Kommentarer

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2013-09-13 16:00:45

Stjärnklar himmel med färgsprakande norrsken låter ju helt underbart.

Svar: Det har du alldeles rätt i.
Stig

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela