varvetrunt.blogg.se

Trendbyte

Publicerad 2014-06-22 11:24:25 i Allmänt

Då har vi passerat sommarens "peak". Sommarsolståndet menar jag alltså. Nu blir det mörkare igen.
Det är nog typiskt mig att komma med sådana påpekanden, men har man ett behov av att tala om hur det är så...
Glädjedödare och pessimist brukar jag kallas emellanåt. Realist och levande i nuet är min egen beteckning.
 
Mitt ändrade skärmbeteende ligger till stor del bakom att den här bloggen har en hel del spridda "skurar".
Först och främst gillar jag allt mindre behovet av att vara ständigt uppkopplad. Det är något jag aktivt försöker motarbeta. Sedan använder jag datorn numera nästan endast för att betala mina räkningar och skriva bloggen.  
Surfplattan har alltmer tagit över. Då kan man kanske säga att jag iaf  är ute på nätet, men faktiskt inte i lika hög utsträckning som via pc:n. Plattan är av någon anledning mycket lättare att lägga ifrån sig.
 
Undrar om mitt nymornade intresse för vinyl har något med den här trenden att göra. Men eftersom i stort sett all ny musik inspelas digitalt numera, pysslar de flesta vinylvänner med självbedrägeri. Inte jag dock...
Jag gillar vinyl av främst två saker. Dels och kanske framför allt är det väldigt få artister som får ihop en så där 60 minuter med bra musik på en cd. Mycken trist utfyllnad med andra ord. En lp med sina ca 40 minuter är ett mycket bättre format med andra ord.
Vinylljudet sedan är en aning mjukare och lite avrundat i diskanten. Mera lättlyssnat helt enkelt. Lite mera av stampa takten helt enkelt.
Men mera naturtroget så att säga?
Troligtvis inte.
 
Nåväl, nu när midsommar är avklarat riktar vi in oss på RRR 2014 nästa helg i Uppsala. Det blir nog lite häftigare tror jag. Sverigeälsklingen Doug Seegers är ju en av artisterna som lirar där. Själv ser jag mer framemot att få se och lyssna på Jason Isbell och Israel Nash Gripka.
En bekant som jag berättade om vår semesterplanering för, insåg att Inger och jag i mycket planerat den utifrån besök på diverse konserter, kollade lite diskret upp hur gamla vi är...
Unga är vi definitivt inte, men inte faen lyssnar vi på Ledin eller dansband för det....
Så gamla är vi inte.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2014-06-22 21:15:58

Så gammal är inte jag heller. Tror aldrig att vi blir det.

Svar: Precis....
Stig

Postat av: Annelise

Publicerad 2014-06-23 21:18:05

Exakt - börjar jag lyssna på dansband så skjut mig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela