varvetrunt.blogg.se

På mitt köksbord

Publicerad 2013-07-23 08:31:49 i Allmänt

Mitt köksbord är ju oftast en sorglig historia. Ja det är först och främst ett robust bord i furu, som faderskapet mitt gjorde till mig i min gröna ungdom för några år sedan. Ja en 35st eller så då om jag nu ska räkna efter. Det kommer att hålla i minst lika många år till om så behövs.
Ibland är det fint, alltså på bordet. En välstruken duk och kanske något ljus. Ungefär som inför lördagskvällen
då jag hade gjort mig för. Men det blev inte så att vi tittade speciellt mycket på bordet, vi hade nog ögon för något annat och förövrigt så grillade vi och åt ute på altanen.
Men nu är det tisdagsmorgon och då ser det ut som oftast. Dvs minst en dator står på bordet, just nu är det 2 stycken. En kaffe mugg, och yngste sonens överallt stående tomma läskflaskor. Mitt ständiga påpekande att din mamma bor inte här, hjälper inte, så i slutändan är det jag som får plocka undan. Dock norpar jag alltid panten. Någon jäkla lön för mödan ska jag väl ha.
Det här är alltså svaret på utmaning 32/100.
 
Annars har det väl inte hunnit hända så mycket idag. En dag som ska bli hyfsat varm och vinden ska visst avta dessutom. Den som dyrkar solen kan med andra ord ligga och pressa dagen lång. 
Det är något jag aldrig har tålamod med, och så lyssnar jag faktiskt på forskarnas larmrapporter om cancerrisken.
Vi svenskar är lite lustiga annars när det gäller sånt. Finns det minsta misstanke om något ämne i maten vägrar vi äta det. Trots att det oftast bara är en rejäl överkonsumtion som kan förhöja risken. 
Däremot häller vi glatt i oss alkohol, som är dokumenterat farligt och struntar även i att malignt melanom ofta är dödligt.
För herregud vilka tråkmånsar det finns, och vem orkar bry sig om det som händer i kroppen om 30 år eller så, och förövrigt använder jag ju solskyddskrämer och visst kommer det larmrapporter om att de inte funkar och så, men det vet man ju hur det är med det och nästa vecka är det något annat man inte ska göra......
 
Men kom för fan inte med en besprutad jordgubbe, som man visserligen måste käka en så där ett par kilo i veckan av i ett par år för att risken eventuellt ska förhöjas.
 
Jaja

Kommentarer

Postat av: irene

Publicerad 2013-07-23 18:25:50

jaja...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela