varvetrunt.blogg.se

Pengar

Publicerad 2013-07-19 20:08:57 i Allmänt

Om jag hade pengar är dagens utmaning.
Pengar har jag ju om, än i liten  omfattning. Jag jobbar ju kommunalt. Fast det beror förstås på vem jag jämför med. Jag betalar mina räkningar i tid. Knappt haft ens en endaste påminnelse.
Jag har mat på bordet och kläder på kroppen.
 
Så jag har pengar, men de räcker bara för mig och mina närmaste. Sedan kan man ju diskutera levnadsstandard osv. Men det lämnar jag därhän. Ämnet blir lite för stort och bittterhet och tycka synd om sig själv är inte min bästa gren. Tack och lov. 
Men det här är väl knappast tanken bakom dagens utmaning. Så om jag vinner "drömvinsten" när den är på några hundra miljoner, vad gör jag då?
Ja först och främst tror jag att jag stannar hemma från jobbet. Motivationen till att kliva upp på morgonen, och gå till jobbet och städa bland annat 11 toaletter, skulle nog försvinna tror jag.  Även om det kanske vore nyttigt, och ett sätt att behålla ödmjukheten inför livet. För den som säger att tillgång till pengar inte förändrar en, har nog inte tänkt igenom det ordentligt.
 
Vad gör jag sedan handlar nog mycket om att försöka förstå min nya livsituation och utifrån det skapa mig en tillvaro. Annars tror jag att man lätt blir olycklig och kan tappa fotfästet.
Sedan kan man ju ha större mera långtgående visioner. Livet är ju större än så, men de visionerna kan jag försöka realisera i nästa steg.
 
"Roligare" än så blir inte min lösning på dagens utmaning. Pengar och rikedom är tydligen allvarliga saker för mig. Det inser jag när jag läser igenom vad jag skrivit. Välstånd är heller aldrig jämlikt. Någon/några blir utan för att jag ska få. Är det inte någon i min närhet, så är det massor ute i världen.
 
Så pengar/rikedom kommer nog med all säkerhet, för min del, fortsätta att vara vardagens små glädjeämnen.
Det går nog bra det med.
Mitt senaste glädjeämne är Melissa Horn: Live på Cirkus.
Det är I:s förtjänst.  Tack för det!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: irene

Publicerad 2013-07-20 19:44:08

Kontaktannonser kan man väl aldrig få för många av?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela