varvetrunt.blogg.se

Invandrare?

Publicerad 2014-12-15 20:32:26 i Allmänt

Grå och trist måndag blev det, men ett plus är att jag från o med i dag är tillbaka i selen.
Det har väl inte gått alldeles smärtfritt, men dagen har varit ok.
 
Om jag tolkar det rätt så kommer vi att få en vit jul. Om det vill sig kan man kanske plocka fram skidorna till helgen.
Det brukar inte behövas många centimeter snö för att jag ska kunna ta premiärturen.
Mina skidor är precis 20 år gamla i år. Ett par vallningsfria som jag köpte när jag bodde i Överkalix.
Egentligen skulle jag inte ha vallningsfria, men tjatade väl lite för mycket om det, så de beställde hem ett par sådana åt mig av misstag. Jag brydde mig inte att reklamera så nu har jag alltså levt med dem i 20 år.
Det börjar bli dags att göra en nyinvestering känns det som.
Med det här vill jag ha sagt att jag inte behöver vara speciellt rädd om dem, utan åker även när snötäcket är i tunnaste laget.
 
Undrar hur jag med mina anor, kommer att räknas om vi får ett sd-styrt Sverige. Morsan var ju tornedaling med meänkieli som modersmål. Jag kanske räknas som en andra generationens invandrare eller nåt.
Inte för att just det är något negativt i mina ögon. Nej, nej, men jag gillar inte att vissa är inne och andra är ute.
 
Sedan är ju det här samhället också segregerat på många andra sätt. Oftast utifrån utbildning och inkomst.
Just om det talas det väldigt lite. Man kan undra varför?
Det kanske inte ger några klatschiga rubriker och är det inte ,handen på hjärtat, lite trist med alla dessa "misslyckade" typer som inte ens kan tjata till sig sin rättmätiga plats i  t ex vårdkön?
 
Förresten läste jag nåt som Reinfeldt sa apropå invandring, att han flugit över Norrland och sett hur mycket skog det finns. Där finns det plats för många . Det gör det alldeles säkert, men vad ska de leva av?
I vad ska de bo? Nåt ruckel som Bert Karlsson kan tjäna pengar på?
 
 
 
Håhåjaja
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: A-L

Publicerad 2014-12-16 21:43:59

Och om du nu räknas som invandrare... vart skulle du skickas då om du inte får vara kvar i Sverige. Till ditt hemland? Som är?

Svar: Ja det är ju inte så lätt att svara på. ...den nerlagda gruvan i Kaunisvaara.....
Stig

Postat av: irene

Publicerad 2014-12-18 23:36:19

som jag fattade det "får" andra folk stanna i Sveariket om de avsäger sig sin andra nationalitet =assimileras enligt partier. De är inte kloka - aldrig att jag förnekar mitt ursprung, vare sig på mammas eller pappas sida.

Svar: De är ju inte så genomtänkta alla gånger känns det som.
Stig

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2014-12-21 11:43:30

Nej, du får inte vara kvar i Sverige. Det får bli i någon gruva i något annat land...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela